26 червня 2015 року
З 15 до 20 червня 2015 року організації ЛГБТІ з Вірменії, Грузії, Молдови та України додали свої голоси та прийняли участь у заходах європейського прайду (ЄвроПрайд), першому на пострадянскому просторі все-європейському тижні рівності. Ми використали цю можливість для того, щоб зустрітися та проаналізувати роль та місце Європейського Союзу у підтримці прав людини та різноманіття в наших країнах – східних сусідах та партнерах ЄС.
Ми розділяємо велике стурбування через недостатність слушного та безкомпромісного зобов’язання ЄС правам людини представників спільноти ЛГБТІ, недискримінації та повазі різноманіттю у своїй співпраці зі східними сусідами та виконанню політик і програм у рамках Східного Партнерства. У той час, як недискримінація та повага різноманіття виділені як головні Європейські цінності, ми насторожені через недостатність, а в деяких випадках, відсутність відповідних та непохитних дій, перенесених на практику.
У світлі перегляду Європейської політики сусідства (ЄПС), ми наголошуємо, що перероблена ЄПС повинна:
- Включити права людини за своєю сутністю, з чітким поясненням та особливим фокусом на ЛГБТІ людей та інших меншин;
- Визнавати та адресувати загрози незалежному та різноманітному громадському суспільству в партнерських країнах;
- Забезпечити залучення представників різних зацікавлених сторін до планування, виконання та моніторингу програм у рамках Східного Партнерства;
- Визнати та адресувати зростання анти-європейських настроїв у країнах та відповідних ризиків через маніпуляцію з проблемами ЛГБТІ.
Останнім часом, ми досягли прогресу в громадських обговореннях недискримінації та рівності прав для громадян ЛГБТІ у наших країнах; Молдова, Грузія та Україна розпочали зміни у законодавстві, що може надати захист всім незалежно від сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності. Популярні і політичні прагнення по відношенню до цінностей, які пов’язані з Європою, відіграли важливу роль у сприянні цьому процесу. Тим не менш, громадянське суспільство стало більш поляризованим, і порядок денний рівності ЛГБТІ все більше стає предметом політичних маніпуляцій з боку різних сил всередині наших країн і за їх межами. Коли ЄС, в тому числі його місцеві представники, перестають вголос активно й постійно підтримувати недискримінацію та рівність для представників ЛГБТІ, це дозволяє іншим ображати такі цінності та спотворювати їх уявлення через виклади анти-європейської інформації. Крім того, в кінці кінців, це призводить до більш високих рівнів неприйняття і ворожості по відношенню до представників ЛГБТІ та тих, хто захищає їх права в наших країнах.
У той час, як ми визнаємо геополітичний контекст, і, зокрема серйозні конфлікти в регіоні, ми впевнені, що права людини не можуть бути предметом компромісу. Відсутність безпеки та стабільності, які лежать в основі ЄПС, безпосередньо пов’язані з порушеннями прав людини та основних свобод, нерівності та відсутності соціальної справедливості, а також придушення роботи громадянського суспільства.
У цьому середовищі, відсутність сильної і послідовної позиції ЄС щодо недискримінації та прав людини для представників ЛГБТІ у його співпраці з партнерами Східного Партнерства надсилає небезпечний сигнал для осіб, які приймають рішення, і суспільств. У країнах, де було введене законодавство із боротьби з дискримінацією, існує тривожно зростаючий розрив між правовою базою та практикою. Ми ризикуємо отримати регресивні події, якщо тільки не зміцнити підтримку прав людини ЛГБТІ та громадянського суспільства чіткими та твердими зобов’язаннями, закріпленими в усіх програмах і процесах. Зміни, які були досягнуті, і простір для правозахисних організацій ЛГБТІ та інших груп громадянського суспільства, які були отримані протягом останніх років, можуть швидко зійти до нуля.
Тому, ми настійно підкреслюємо необхідність покласти права людини в основу відносин зі східними сусідами ЄС. Важливо, щоб особливо групи меншин були прийняті до уваги, в тому числі ЛГБТІ та правозахисні організації, що працюють з метою забезпечення їх рівності. Саме права людини і незалежні організації громадянського суспільства в їх різноманітті є основними учасниками, які мають притягати до відповідальності уряди й забезпечувати «перевірку реальності» для політик і програм. Співпраця, політичний діалог і національні інститути з нарощування потенціалу мають іти рука об руку з підтримкою та залученням незалежних, різних, і представницьких організацій громадянського суспільства, в тому числі тих, хто працює в напрямку ЛГБТІ рівності. Оцінки прогресу, що проводяться ЄС, повинні братися до уваги і враховуватися правильним чином і послідовно, поважати права ЛГБТІ, а також зусилля, що забезпечують доступ до політичного, соціального та економічного життя ЛГБТІ та інших меншин.
У цьому ключі, переглянута ЄПС повинна забезпечити всеосяжні і прозорі процеси консультацій на національному та регіональному рівнях і більш активної участі правозахисних організацій ЛГБТІ та інших груп громадянського суспільства у встановленні та реалізації порядку денного. Нарешті, права людини і недискримінація як основний принцип зовнішньої діяльності ЄС повинні активно підтримуватися послідовними політичними повідомленнями на різних форумах і на різних рівнях.
Інформаційний центр «GENDERDOC-M» (Молдова)
Identoba (Грузія)
ГО «Інсайт» (Україна)
ГО «Асоціація ЛГБТ «ЛІГА» (Україна)
НУО громадської інформації та потреби знань (Вірменія)
Група з підтримки жіночих ініціатив (Грузія)